welcome my blog

Senin, 10 April 2017

Ketika kita sakit....
Allah tarik 3 perkara:
        Allah tarik keceriaan wajah kita.
        Allah tarik selera makan kita.
        Allah tarik dosa kita.
        Apabila sudah sembuh, Allah hantar 2 perkara saja:
  Allah hantar balik keceriaan wajah kita.
  Allah hantar balik selera makan kita.
 Tp Allah TAK HANTAR BALIK dosa kita..
 Allahuakhbar sayangnya Allah pada kita 😍😍😍😍😍
Sebarkan jika anda yang terbaik
MENGELUH.  - Sedikit tazkirah untuk keluhan kita :
   ➤     Ketika kita mengeluh: “ihhh , aku penat sangat."
ALLAH menjawab: (وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا)
“ Dan KAMI jadikan tidurmu utk istirahat (An Naba' : 9)
   ➤    Ketika kita mengeluh: “Beratnya cobaan ini , tak sanggup rasanya aku.
" ALLAH menjawab :
(لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا)
“ AKU tidak membebani seseorang, melainkan sesuai kesanggupannya.” (Al Baqarah : 286)
    ➤    Ketika kita mengeluh :
“Galaunya aku
" ALLAH menjawab :
( أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)
“ Hanya dgn mengingatKU hati akan menjadi tenang” (Ar Ra'd : 28)
    ➤     Ketika kita mengeluh: “Apa yg aku buat ni semua sia sia.
" ALLAH menjawab :
(فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ)
"Siapa yang mengerjakan kebaikan sebesar biji zarah sekalipun, niscaya ia akan melihat balasannya ”
(Al Zalzalah : 7)
   ➤      Ketika kita mengeluh: “ tak ada seorangpun yg mau menolong aku." ALLAH menjawab:
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ)
“ Berdoalah (mintalah) kepadaKU, nescaya Aku kabulkan”
(Al Ghafir : 60)
   ➤       Ketika kita mengeluh : “ Aku sedih sangat.” ALLAH menjawab:
( لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ )
“ Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita " (At Taubah : 40)

➥  Jangan banyak mengeluh.  Banyakkan bersabar dan teruskan kehidupan ini dengan taqwa dan tawakkal.
Semoga menjadi insan yang bertakwa.
Hadapi dengan tenang.
Semoga berjaya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Ketika kita sakit.... Allah tarik 3 perkara:         Allah tarik keceriaan wajah kita.         Allah tarik selera makan kita.         A...